duminică, 24 ianuarie 2016

Clasa a 9 a - Tinerii si Mass Media



Dumnezeu l-a lasat pe om cu vointa libera si cu ratiune. Aceasta din urma il ajuta pe om distinga binele de rau, utilul de nefolositor, frumosul de urat. Oamenii sunt persoane. Dumnezeu este intreit in Persoane. Este fireasca comuniunea dintre persoane. Iar aceasta comuniune se realizeaza prin comunicare, prin dialog. Un mijloc de comunicare este rugaciunea - dialogul omului cu Dumnezeu. Un mijloc de comunicare este si dialogul dintre oameni.

Un mijloc de comunicare mai modern il constituie Mass Media.

Mass-Media ne ofera informatii. Informatiile insa pot fi adevarate sau false, utile sau nefolositoare.

In ce masura oare Mass-Media ne ofera noua informatii utile si adevarate?

De obicei pe prima pagina a ziarilor sunt stiri de genul: Politicianul X a injurat vedeta Y sau Cutaresc a inselat si-a inselat sotia, etc. Aceste informatii pot fi ele adevarate insa sunt complet nefolositoare. Ce imi foloseste sa cunosc eu aceste amanunte, sa imi incarc mintea si sufletul cu ale probleme. Oare nu imi sunt suficiente ale mele si ale familiei mele?

Cum procedeaza Media?

Ia un subiect si il dilata, il imbraca intr-un ambalaj comercial si ni-l ofera noua pe tava. Cheama in studio niste "experti" : politicieni, sociologi, psihologi, comentatori politici, etc. Joaca un "ping-pong" cu cuvinte care mai de care mai aspre si mai jignioare pentru a crea un "show" adica specatacol. Intr-adevar ei sunt doar niste actori care fac un spectacol! Dupa scandal merg linistiti la o bere multumiti de banutii care le-au intrat in buzunar, iar televiziunile multumite de raitingul realizat. Fireste ca la un moment dat, publicul se satura de aceste certuri si se orienteaza spre altceva. Scazand raintingul, televiziunile abandoneaza subiectul lasandu-l de cele mai multe ori nerezolvat si se reorienteaza spre alte tam-tamuri. Prin urmare Media ne ofera cadou un mar frumos la vedere dar extrem de putred pe dinauntru. Ne bucuram de el, dar nu avem ce face cu el! Daca il vom manca, ne vom vatama cu siguranta!

Televiziunea si creierul uman

Creierul uman este format din doua emisfere: emisfera stanga si emisfera dreapta.
Emisfera stanga se ocupa de partea logica, rationala. Ea ajuta pe om sa isi dezvolte un vocabular mai deosebit. Ajuta pe om sa inteleaga multe lucruri care tin de gandirea si studiul stiintific. Te ajuta sa intelegi multe lucruri, sa le aprofundezi sa faci conexiuni intre ele.
Emisfera dreapta tine de imaginatie. Percepe imaginea o analizeaza: ce culori are, ce reprezinta imaginea. Inregistreaza sunetele si emana emotiile, sentimentele. Spre exemplu: Vezi pe cineva si spui: ce frumos e imbracat omul acesta! Are cravata rosie si costum negru. Imi e simpatic.

Oamenii de stiinta au analizat efectele televiziunii asupra mintii umane inca de prin anii 1960-1970. Ei au constatat un lucru extraordinar foarte ciudat:
In momentul in care omul priveste la televizor functioneaza doar emisfera dreapta. In mod normal cand esti treaz lucreaza ambele emisfere fiind intr-o stransa armonie una cu alta. Emisfera dreapta in mod normal functioneaza singura doar in timpul somnului si a hipnozei. Cand cineva te hipnotizeaza iti impune anumite ganduri si dorinte pe care netrecandu-le prin emisfera stanga, le vei accepta fara sa vrei ca bune. Acest lucru se intampla si in timpul vizionarii TV. Omul intra intr-o stare de hipnoza si accepta informatia care i se da drept buna. Actorii "experti" de care am vorbit mai sus vor constitui "garantia" ca informatia ar trebui sa fie adevarata si vrednica de urmat.

Prin urmare, televiziunea spune oamenilor:
  • ce sa gandeasca si cum sa gandeasca
  • ce sa manance
  • ce medicamente sa ia
  • cu ce sa se imbrace
  • cum sa se comporte
  • ce sa faca sa fie fericiti
Problema fericirii

Foarte des discutata sub diverse forme mai direct sau mai indirect este problema fericirii oamenilor. Ce sa faca omul ca sa fie fericit?
Media prezinta oamenilor drept modele vrednice de urmat, asa zisele "vedete". Ele isi povestesc viata lor "fericita". Cadrele in care sunt filmate sunt foarte semnificative: in discoteci, in locuri exotice, pe langa o masina luxoasa, cu oameni bogati, mereu razand si zambind.

Pana si Reclamele se folosesc de termenul acesta de fericire! Mai intai prezinta un om trist care "descopera" pastila magica. O inghite, apar niste cerculete colorate in locul durerii care dispare ca prin farmec. Deodata avem un om fericit, zambitor. Concluzia: Daca vrei sa fii fericit, sa scapi de problema ia pastila X. Deci asociaza fericirea cu anumite produse fie ele medicamente, sau imbracaminte sau alimente, etc. Cu toate ca de multe ori realitatea este chiar contrara.

Sa revin la "vedete". Televiziunea ni le prezinta mereu fericite, dar realitatea este alta. Sa luam un caz concret: Madalina Manole. A aparut intr-o emisiune fericita: s-a maritat. Apoi in alta emisiune iar era fericita: avea primul copil cu sotul care il iubea foarte. Insa in alta emisiune aflam cu stupoare: Madalina s-a sinucis! Pai cum? Nu era fericita?!

Catalin Botezatu a facut mai demult o afirmatie de genul: "Am de toate. Imi permit orice, dar nu sunt fericit! Simt ca imi lipseste ceva!"

Multi oameni au de toate, dar nu au fericire. In psalmul 20 de la utrenie, Psalmistul David spune: "ei se lauda cu carutele lor, altii cu caii lor, dar noi ne laudam cu numele Domnului Dumnezeului nostru! Acestia au cazut, iar noi ne-am ridicat si ne-am indreptat!"
Astazi nu se mai lauda nimeni cu cai si carute, insa se lauda cu masini cu cai putere, cu vile si cu bani multi cu care cred ca pot cumpara lumea. Dar pe Dumnezeu nu-L poti cumpara! Cei care se incred in banii lor, "au cazut". Au cazut de la Dumnezeu si de multe ori cad in pacate grele cum ar fi deznadejdea care duce la sinucidere.

Golul din sufletul omului este lipsa lui Dumnezeu din viata omului, este strigatul disperat al unui suflet chinuit de o foame duhovniceasca. Daca trupului ii dam sa manance si sa bea, si sufletul are nevoie de hrana. Sufletul e de la Dumnezeu si la Dumnezeu se va intoarce, la Cel ce l-a dat. Iar odihna si hrana sufletului este numai la Dumnezeu, este harul lui Dumnezeu, este comuniunea cu Dumnezeu prin rugaciune. Asta ii lipseste omului contemporan: comuniunea cu Dumnezeu.

Ori acest lucru il produce Media prin toate mijloacele ei: il rupe pe om de Dumnezeu si il uneste cu un sistem care vrea sa ii aduca rezolvari la toate problemele lui existentiale. Ii ofera omului un surogat, care nu poate sa tina locul lui Dumnezeu.

Media il recreaza pe om! Media il reseteaza pe om.

Sa vorbim de efectele negative ale televiziunii. Cazuri concrete.

Oamenii de stiinta recomanda parintilor sa nu lasa copii deloc in fata televizorului si calculatorului cel putin pana la varsta de 5-6 ani. De ce? Pentru ca in aceasta perioada se dezvolta creierul uman. Ori in momentul in care copilul este "abandonat" in fata televizorului si emisfera stanga (partea care se ocupa cu logica, stiinta, ratiunea) nu functioneaza, atunci creierul nu se mai dezvolta normal.
Iata un caz concret si real: Doi soti au divortat. Acestia aveau impreuna doi copii. Tatal a luat un copil iar mama celalalt copil. Mama lucrand foarte mult, a dat copilul in grija unei bone. Bona lasa copilul in fata televizorului foarte mult deoarece statea cuminte si ii usura foarte mult munca. Mama copilului nu a reactionat, ci a considerat acest lucru drept pozitiv. Gandea ea, ca privind la televizor, copilul ei va dobandi foarte multe cunostinte pe care un alt copil nu ar avea de unde le culege. Copilasul a ajuns la scoala in clasa 1. Totul a decurs bine pana in clasa a IV-a cand a intervenit declinul. Copilul nu se putea concentra la ore si nu facea fata cerintelor. Ce se intampla? Din clasa a IV-a copii incepeau sa isi foloseasca mai mult emisfera stanga, li se cerea mai mult ca ei sa judece lucrurile, sa faca conexiuni. Ori acest copil, neavand dezvoltata emisfera stanga nu facea fata. Copilul a crescut tot in fata televizorului si a calculatorului de care nu se mai putea desprinde. Chiar daca mama incerca sa il "rupa" putin din lumea virtuala, copilul devenea violent. Ajuns mare, copilul nu s-a putut adapta in societate. Nimeni nu l-a angajat, nu si-a intemeiat o familie, s-a ingrasat de prea mult sedimentarism.

Multe cazuri de acest fel sunt peste tot in lume, nu numai la noi in tara. Copii nu se mai pot concentra la lectii, nu mai pot retine ce invata. Gandul le e numai la calculator. Dependenta de televizor si de net a devenit ca un fel de drog. Cand mergea cu preotul cu ajunul prin casele oamenilor deseori gaseam copii la calculator. Le zicea preotul:
- Ridicati-va si va inchinati si voi!
Si nu se ridicau imediat, iar daca se ridicau, ochii le fugeau numai la ecran.

Noi am eliminat televizorul din casa de 7 ani. Acum cand mergem in alte case si vedem televizorul deschis observam mult mai clar tendinta oamenilor casei. Nu prea poti purta un dialog cu cineva atata timp cat e televizorul deschis. Gazda de cele mai multe ori e mai atenta la ce se intampla la televizor decat la musafir. Nu e normal! Cand vorbesti cu cineva trebuie sa te uiti spre el sau in ochii lui, nu sa te uiti pe aiurea. E lipsa de respect. Iata cum afecteaza televizorul si calculatorul relatiile interumane sociale.

S-a facut un studiu pe doua categorii de oameni: o categorie care se uita cel putin 4 ore la televizor (telespectatori fideli) si o categorie care se uitau ocazional maxim 2 ore pe zi. Concluzia a fost urmatoarea: Telespectatorii fideli erau ferm convinsi ca traiesc intr-o lume foarte violenta si ca ei oricand pot fi supusi unei agresiuni fizice. Cealalta categorie de telespectatori nu erau de aceeasi parere. Violenta e de cand e lumea. Nu vedeau un pericol atat de mare in jurul lor.


Prof. Iordachescu Constantin

PS: Va recomand niste carti exceptionale in care se prezinta cu argunte stiintifice care sunt influentele reale ale televizorului si calculatorului asupra psihicului si a mintii. Aceste carti sunt semnate de dl. Virgiliu Gheorghe.

Le puteti comanda accesand titlul cartii.






0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Best Buy Printable Coupons