miercuri, 5 octombrie 2016

Intruparea Fiului lui Dumnezeu, clasa a 11 a


Hristos se intrupeaza la "plinirea vremii"
  • cand paganii erau dezamagiti de zeitatile lor care nu ii puteau ajuta. Doreau o schimbare. Filosofii vremii la petrecerile private luau in deradere zeitatile neputincioase cu toate ca de ochii lumii le aduceau jertfe si cinstire. Altfel, ar fi putut fi pedepsiti cu moartea.
  • Cand pacatul a ajuns la apogeu. A doua Sa venire va avea loc cand pacatul va ajunge din nou la apogeu.
  • Cand poporul izraelit a putut da o fecioara curata fara pacate personale.

Pentru a intelege mai bine cum a avut loc intruparea lui Hristos din Fecioara Maria, vom analiza textul Bunei Vestiri pe care il gasim la evanghelistul Matei:

26.   Iar în a şasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret,
27.   Către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria.
  • Stim ca fecioara Maria a fost inchinata la Templul din Ierusalim la varsta de 3 ani unde ramane pana la 14 ani. Ea ridica o situatie nemaintalnita in vremea aceea: vroia sa isi inchine fecioria si intreaga viata lui Dumnezeu. Singura solutie gasita a fost logodirea ei cu dreptul Iosif, care conform traditiei avea 80 de ani. El avuse familie: sotie si copiii. Fecioara Maria I se incredinteaza in grija. Copiii ramaneau la templu pana la 14-15 ani cand se casatoreau. Astfel, Maria ajunge cu Iosif in Nazaret unde Iosif isi avea casa si atelierul de tamplarie.

28.   Şi intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei.
  • Maica Domnului avansase foarte mult duhovniceste prin rugaciune. De aceea, era plina de harul Sfantului Duh. Avea o viata in Dumnezeu. Ea fata de celelalte femei era mai deosebita, mai sfanta, mai binecuvantata. Noi stim ca fecioara Maria nu a avut pacate personale, ci doar pacatul stramosesc.

29.   Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui şi cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?
  • Omul smerit nu se vede pe sine atat de inaintat duhovniceste. De aceea, Maria nu intelegea de ce este laudata de inger.

30.   Şi îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu.
31.   Şi iată vei lua în pântece şi vei naşte fiu şi vei chema numele lui Iisus.
32.   Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său.
33.   Şi va împărăţi peste casa lui Iacov în veci şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit.
34.   Şi a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?
  • Puneti-va in locul Mariei! Tu iti propui sa iti inchini fecioria si intreaga viata lui Dumnezeu, si vine un inger care iti spune ca vei naste un fiu!!! Se intelege mirarea Mariei si din faptul ca ea era logodita cu Iosif doar formal. Insa intre ei nu a existat niciodata nici o relatie intima, trupeasca. De aceea, Maria subliniaza ca ea nu stie de barbat!

35.   Şi răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.
  • Ingerul ii explica cum va avea loc zamislirea: prin pogorarea Sfantului Duh si prin adumbrirea lui Dumnezeu. Prin urmare, zamislirea nu are loc pe cale naturala, ci supranaturala! Cum a avut loc zamislirea este o taina pe care nu o putem explica rational.
  • Inainte de zamislire, Maria este curatita de pacatul stramosesc prin pogorarea Sfantului Duh. Apoi prin lucrarea lui Dumnezeu, Hristos se zamisleste in pantecele ei. Astfel, Iisus ia din fecioara Maria firea umana fara de pacat.
  • Ingerul spune ca Cel ce se va naste din Fecioara Maria este SFANT. Noi stim insa ca nimeni nu se naste sfant! Noi suntem chemati la sfintenie. Putem deveni sfinti abia dupa moarte! Insa pruncul ce se naste din Maria este deja SFANT! De ce? Pentru ca nu se naste o persoana noua, ci una din Persoanele Sfintei Treimi  care exista din vesnicie. De aceea, Iisus nu are nici pacatul stramosesc, dar nu va avea nici pacate personale.
  • Aici avem un argument scripturistic care sustine ca viata se formeaza de la zamislire. De aceea, pruncul chiar daca are doar cateva zile sau saptamani are viata in el si suflet de la Dumnezeu. Nu este doar o adunare de mate cum spun unii doctori.

36.   Şi iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit şi ea fiu la bătrâneţea ei şi aceasta este a şasea lună pentru ea, cea numită stearpă.
37.   Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă.
38.   Şi a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! Şi îngerul a plecat de la ea.
(Fisa de lectura din Luca capitolul 1)

In Mantuitorul Hristos - o persoana in doua firi umana si dumnezeiasca fara sa se contopeasca. Unirea celor doua firi se numeste unire ispostatica. Modul unirii celor doua firi este fara impartire, fara despartire, fara amestecare si fara schimbare, asa cum a definit dogma Sinodul IV ecumenic de la Calcedon din 451.

Unirea ipostatica incepe in momentul zamislirii Fiului lui Dumnezeu ca om si ramane pentru vesnicie fara nici o schimbare, fara nici o intrerupere. Mantuitorul a patimit si a murit, a inviat si S-a inaltat la cer cu trupul si tot asa va veni sa judece lumea. Si in timpul dintre moarte si inviere, desi sufletul era despartit de trup, unirea ipostatica nu s-a desfacut, intrucat si sufletul si trupul Celui trecut in moarte erau in aceeasi unire in unicul ipostas al Cuvantului lui Dumnezeu. Acest adevar il marturiseste Biserica in Sfanta Liturghie:

“In mormant cu trupul, in iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, in rai cu talharul sip e scaun cu Tatal si cu Duhul ai fost, Hristoase, toate umplandu-le, Cel ce esti necuprins”.

La fel si dupa Invierea si Inaltarea Sa la cer, unirea ipostatica ramane aceeasi pentru vesnicie, caci Cel inviat se arata cu trupul (Ioan 20, 26-27), Se inalta cu trupul la cer (Ioan 6, 62; Luca 24, 51) si astfel inaltat, mijloceste din cer pentru noi, ca preot in veac (Evrei 7, 25) si tot cu trupul va aparea la a doua Sa venire (Matei 25, 31), pastrandu-si Imparatia fara de sfarsit (Luca 1, 33).

Textul de mai sus il gasiti aici:

PDF     intruparea-fiului-lui-dumnezeu

Din manualul de la Corint:
CORINT 11 Intruparea Mantuitorului

Din manualul de Dogmatica pentru Seminariile Teologice:








0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Best Buy Printable Coupons