Sfantul Duh este a 3 a persoana a Sfintei
Treimi.
In CREZ marturisim: "si intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul care de la Tatal
purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit, care a
grait prin proroci". Aceste adevaruri au temeiuri in invatatura
Sfintei Scripturi.
Aflam din crez ca Duhul Sfant purcede de la
Tatal. Ce este purcederea, nu putm explica logic. Este modul in care Duhul
Sfant isi ia fiinta din Tatal. Fiul isi ia fiinta din Tatal prin nastere, iar
Duhul Sfant prin purcedere. Ce este concret nasterea sunt purcederea este peste
puterea omului de intelegere.
Sfintii Parinti folosesc un exemplu foarte
graitor: soarele. Asa cum din soare izvoraste deodata si lumina si caldura, la
fel si din Tatal se naste din vesnicie Fiul si purcede din vesnicie Sfantul
Duh. Fiul este Lumina lumii care lumineaza oamenii aflati in intunericul
pacatelor, iar Duhul Sfant este caldura care incalzeste inimile inghetate.
Putem spune ca Duhul este iubirea care inmoaie orice inima impietrita. Sf. Ioan
Evanghelistul chiar spune ca "Dumnezeu
este iubire" (1 Ioan 4,8).
Exista prin urmare un singur Dumnezeu intreit
in persoane: Tatal, Fiul si Sf. Duh. Fiecare persoana a Sfintei Treimi are
propria ei lucrare. Insa cu toate acestea ele conlucreaza impreuna.
Tatal - Creatorul
Fiul - Mantuitorul
Duhul Sfant - Sfintitorul
Sfintii Parinti spun asa "Tatal lucreaza prin Fiul in Duhul Sfant".
Cum conlucreaza ele?
Iata un exemplu: Se spune ca Dumnezeu Tatal a creat lumea prin
Cuvant: " El a zis si s-au facut. El a poruncit si s-au zidit". Sf.
Ioan Evanghelistul spune: "La
inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta
era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu
s-a făcut din ce s-a făcut" (Ioan 1, 1-3). Prin urmare Tatal creaza
lumea prin Fiul si o desavarseste prin Duhul Sfant. In cartea Facerii se spune
ca "Duhul lui Dumnezeu se purta pe
deasupra apelor" (Facere 1, 2).
In Vechiul Testament Dumnezeu nu S-a revelat
deschis ca intreit in persoane pentru ca nu cumva evreii sa ajunga sa creada in
3 dumnezei. Totusi se vorbeste deseori in Vechiul Testament despre Duhul lui
Dumnezeu care la facerea lumii se plimba pe deasupra apelor, care vorbea prin profeti,
care sfintea. Insa nu s-a spus deschis ca acest Duh al lui Dumnezeu este o
Persoana. S-a vorbit despre Mesia ca de un Fiu: "Fiul Meu esti Tu! Eu astazi Te-am nascut" (Psalmi 2, 7). Insa
nu s-a vorbit clar despre Fiul lui Dumnezeu ca o alta persoana. Dumnezeu Yahweh
nu era perceput ca Tata. Abia in Noul Testament Iisus vorbeste deschis despre
persoanele Sfintei Treimi. Din aceasta cauza Iisus e condamnat la moarte. Vina
Sa era blasfemia. Indraznise sa se numeasca pe Sine Fiu al lui Dumnezeu.
Despre Sfanta Treime Iisus vorbeste deschis:
“Drept
aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh” (Matei 28, 19).
“Vă este
de folos ca să mă duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la
voi, iar dacă Mă voi duce, Îl voi trimite la voi” (Ioan 16, 7).
“Iar când
va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va
vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti. Acela
Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua şi vă va vesti. Toate câte are Tatăl
ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia şi vă vesteşte vouă” (Ioan 16,
13-15).
Luam in discutie acum doua cuvinte: duhovnicesc
si duhovnic. Radacina acestor cuvinte este duh. Prin urmare aceste doua
cuvinte vin de la Duhul Sfant.
Astfel avem:
Omul duhovnicesc - omul care traieste in
comuniune cu Dumnezeu prin intermediul harului Duhului Sfant.
Duhovnic - preotul care prin lucrarea Sfantului
Duh da oamenilor dezlegare de pacate dupa cuvantul Mantuitorului catre
apostoli:
"Luati
Duh Sfant! Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi
ţine, vor fi ţinute" (Ioan 20, 22-23) Prin urmare duhovnicia este
lucrarea Sfantului Duh.
Alte lucrari ale harului Sfantului Duh:
- de curatire a pacatelor;
- de tamaduire a ranilor sufletesti;
- de desavarsire, perfectionare;
- de sfintire a oamenilor, a naturii, a
lucrurilor;
- de inteleptire - Dumnezeu graieste prin
proroci, da cuvant intelept celot ce il marturisesc pe Hristos;
- de intarire in marturisire - da curaj si
rabdare marturisitorilor, mucenicilor;
Sf. Apostol Pavel: "roada Duhului este
dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine,
credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia" (Galateni 5, 22-23).
Sf. Serafim de Sarov spunea: "Scopul
vietii crestine este dobandirea harului Sfantului Duh".
Toti crestinii am primit prin Taina Mirungerii
harurile si darurile Sfantului Duh. De acum depinde de noi de modul cum
colaboram cu harul divin. Smerenia si pocainta fac lucrator in om harul Sfantului
Duh.
Nu degeaba Sfantul Apostol Pavel spune: "trupul este templu al Duhului Sfant care
este in voi" (Corinteni 6, 19).
Crestinul dobandeste harul Sfantului Duh prin
rugaciunea smerita facuta in particular dar si in mod comunitar in Biserica la
Slujbele si Tainele Bisericii si nu in ultimul rand prin cainta pentru pacatele
savarsite, dar si prin faptele virtutilor crestine.
Materialul de mai sus il puteti descarca in format electronic de aici:
WORD lucrarea-sf-duh
PDF lucrarea-sf-duh
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu