CAPITOLUL II
Îndatoririle
părinților, tutorilor sau susținătorilor legali
Art. 173. — (1) Potrivit prevederilor legale
părintele, tutorele sau susținătorul legal are obligația de a asigura frecvența
școlară a elevului în învățământul obligatoriu și de a lua măsuri pentru școlarizarea
elevului, până la finalizarea studiilor.
(2) Părintele, tutorele sau susținătorul
legal care nu asigură școlarizarea elevului, în perioada învățământului
obligatoriu, poate fi sancționat, conform legislației în vigoare, cu amendă
cuprinsă între 100 lei și 1.000 lei ori este obligat să presteze muncă în
folosul comunității.
(3) Constatarea contravenției și aplicarea
amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (2) se realizează de către
persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea consiliului de
administrație al unității de învățământ.
(4) Conform legislației în vigoare, la înscrierea
copilului/elevului în unitatea de învățământ, părintele, tutorele sau
susținătorul legal are obligația de a prezenta documentele medicale solicitate,
în vederea menținerii unui climat sănătos la nivel de grupă/formațiune de studiu/pentru
evitarea degradării stării de sănătate a celorlalți elevi/preșcolari din
colectivitate/unitatea de învățământ.
(5) Părintele, tutorele sau susținătorul
legal are obligația ca, cel puțin o dată pe lună, să ia legătura cu profesorul
pentru învățământul preșcolar/învățătorul/institutorul/profesorul pentru
învățământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaște evoluția copilului/elevului.
Prezența părintelui, tutorelui sau susținătorului legal va fi consemnată în caietul
educatoruluipuericultor/educatoarei/învățătorului/institutorului/profesorului
pentru învățământ preșcolar/primar, profesorului diriginte, cu nume, dată și semnătură.
(6) Părintele, tutorele sau susținătorul
legal răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul unității
de învățământ, cauzate de elev.
(7) Părintele, tutorele sau susținătorul
legal al elevului din învățământul primar are obligația să îl însoțească până
la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea orelor de curs să îl
preia. În cazul în care părintele, tutorele sau susținătorul legal nu poate să desfășoare
o astfel de activitate, împuternicește o altă persoană.
(8) Părintele, tutorele sau susținătorul
legal al elevului din învățământul primar, gimnazial și ciclul inferior al
liceului are obligația de a solicita, în scris, retragerea elevului în vederea înscrierii
acestuia într-o unitate de învățământ din străinătate.
Art. 174. — Se interzice oricăror persoane
agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor/elevilor și a personalului
unității de învățământ.
Art. 175. — (1) Respectarea prevederilor
prezentului regulament și a regulamentului de organizare și funcționare a
unității de învățământ este obligatorie pentru părinții, tutorii sau
susținătorii legali ai copiilor/elevilor.
(2) Nerespectarea dispozițiilor art. 173 alin.
(6), art. 174 și art. 175 atrage răspunderea persoanelor vinovate conform
dreptului comun.
CAPITOLUL
III
Adunarea
generală a părinților
Art. 176. — (1) Adunarea generală a părinților
este constituită din toți părinții, tutorii sau susținătorii legali ai
copiilor/elevilor de la grupă/formațiune de studiu.
(2) Adunarea generală a părinților hotărăște
referitor la activitățile de susținere a cadrelor didactice și a echipei
manageriale a unității de învățământ, în demersul de asigurare a condițiilor
necesare educării copiilor/elevilor.
(3) În adunarea generală a părinților se
discută problemele generale ale colectivului de copii/elevi și nu situația
concretă a unui copil/elev.
Situația unui copil/elev se discută
individual, numai în prezența părintelui, tutorelui sau susținătorului legal al
copilului/elevului respectiv.
Art. 177. — (1) Adunarea generală a părinților
se convoacă de către educatorul-puericultor/educatorul/învățătorul/institutorul/
profesorul pentru învățământul preșcolar/primar/profesorul diriginte, de către președintele
comitetului de părinți al clasei sau de către 1/3 din numărul total al
membrilor săi ori al elevilor clasei.
(2) Adunarea generală a părinților se convoacă
semestrial sau ori de câte ori este nevoie, este valabil întrunită în prezența
a jumătate plus unu din totalul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali
ai copiilor/elevilor din grupa/clasa respectivă și adoptă hotărâri cu votul a
jumătate plus unu din cei prezenți. În caz contrar se convoacă o nouă adunare
generală a părinților, în cel mult 7 zile, în care se pot adopta hotărâri,
indiferent de numărul celor prezenți, cu votul a jumătate plus unu din aceștia.
CAPITOLUL IV
Comitetul de
părinți
Art. 178. — (1) În unitățile de învățământ,
la nivelul fiecărei grupe/clase, se înființează și funcționează comitetul de
părinți.
(2) Comitetul de părinți se alege, prin majoritate
simplă a voturilor, în fiecare an, în adunarea generală a părinților, convocată
de educatorulpuericultor/educatoarea/învățătorul/ institutorul/profesorul
pentru învățământul preșcolar sau primar/profesorul diriginte care prezidează ședința.
(3) Convocarea adunării generale pentru alegerea
comitetului de părinți are loc în primele 30 de zile calendaristice de la
începerea cursurilor anului școlar.
(4) Consiliul de conducere al comitetul de
părinți pe grupă/clasă se compune din 3 persoane: un președinte și 2 membri. În
prima ședință după alegere, membrii comitetului decid responsabilitățile
fiecăruia, pe care le comunică educatorului-puericultor/profesorului pentru
învățământul antepreșcolar/preșcolar/primar/profesorului diriginte.
(5) Consiliul de conducere al comitetului de
părinți pe grupă/clasă reprezintă interesele părinților, tutorilor sau
susținătorilor legali ai copiilor/elevilor clasei în adunarea generală a
părinților, tutorilor sau susținătorilor legali, în consiliul profesoral, în
consiliul clasei și în relațiile cu echipa managerială.
Art. 179. — Consiliul de conducere al
Comitetului de părinți pe grupă/clasă are următoarele atribuții:
a) pune în practică deciziile luate de către
adunarea generală a părinților elevilor clasei. Deciziile se iau cu majoritatea
simplă a voturilor părinților, tutorilor sau susținătorilor legali prezenți;
b) susține organizarea și desfășurarea de
proiecte, programe și activități educative extrașcolare la nivelul grupei/clasei
și a unității de învățământ;
c) susține organizarea și desfășurarea de
programe de prevenire și combaterea violenței, asigurarea siguranței și
securității, combaterea discriminării și reducerea absenteismului în mediul
școlar;
d) susține activitățile dedicate
întreținerii, dezvoltării și modernizării bazei materiale a grupei/clasei și
unității de învățământ, prin strângerea de cotizații voluntare de la membrii
asociației de părinți și atragerea de fonduri bănești și donații de la persoane
fizice sau juridice, colectate prin asociația de părinți cu personalitate juridică
cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar;
e) sprijină conducerea unității de învățământ
și educatorulpuericultor/educatoarea/învățătorul/institutorul/profesorul pentru
învățământ antepreșcolar/preșcolar/primar/profesorul diriginte și se implică
activ în întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a
grupei/clasei și a unității de învățământ;
f) susține organizarea și desfășurarea de
activități de consiliere și orientare socioprofesionale;
g) se implică în asigurarea securității
copiilor/elevilor în cadrul activităților educative, extrașcolare și
extracurriculare;
h) prezintă, semestrial, adunării generale a
părinților, justificarea utilizării fondurilor alocate, dacă acestea există.
Art. 180. — Președintele comitetului de părinți
pe grupă/clasă reprezintă interesele părinților, tutorilor sau susținătorilor
legali în relațiile cu organizația de părinți și prin aceasta în relație cu
conducerea unității de învățământ și alte foruri, organisme și organizații.
Art. 181. — (1) Comitetul de părinți poate
decide să susțină, inclusiv financiar prin asociația de părinți cu
personalitate juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul
financiar, întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a clasei.
Hotărârea comitetului de părinți nu este obligatorie.
(2) Sponsorizarea unei grupe/clase de către
un operator economic/persoane fizice se face cunoscută comitetului de părinți.
Sponsorizarea nu atrage după sine drepturi suplimentare pentru copii/elevi/părinți,
tutori sau susținători legali.
(3) Este interzisă implicarea copiilor/elevilor
sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea fondurilor.
CAPITOLUL V
Consiliul
reprezentativ al părinților/Asociația de părinți
Art. 182. — (1) La nivelul fiecărei unități
de învățământ funcționează Consiliul reprezentativ al părinților.
(2) Consiliul reprezentativ al părinților din
unitatea de învățământ este compus din președinții comitetelor de părinți.
(3) Consiliul reprezentativ al părinților
este o structură, fără personalitate juridică, a cărei activitate este
reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a
părinților din unitatea de învățământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de
venituri și cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizații, donații și a
primi finanțări de orice fel de la persoane fizice sau juridice. Se poate implica
în activitățile unității de învățământ prin acțiuni cu caracter logistic —
voluntariat.
(4) La nivelul fiecărei unități de învățământ
se poate constitui Asociația de părinți în conformitate cu legislația în
vigoare, privind asociațiile și fundațiile.
Art. 183. — (1) Consiliul reprezentativ al
părinților își desemnează președintele și 2 vicepreședinți ale căror atribuții
se stabilesc imediat după desemnare, de comun acord între cei 3, și se
consemnează în procesul-verbal al ședinței.
(2) Consiliul reprezentativ al părinților se
întrunește în ședințe ori de câte ori este necesar. Convocarea ședințelor
Consiliului reprezentativ al părinților se face de către președintele acestuia
sau, după caz, de unul dintre vicepreședinți.
(3) Consiliul reprezentativ al părinților
desemnează reprezentanții părinților, tutorilor sau susținătorilor legali în
organismele de conducere și comisiile unității de învățământ.
(4) Consiliul reprezentativ al părinților
decide prin vot deschis, cu majoritatea simplă a voturilor celor prezenți.
(5) Președintele reprezintă Consiliul
reprezentativ al părinților în relația cu alte persoane fizice și juridice.
(6) Președintele prezintă, anual, raportul de
activitate al Consiliului reprezentativ al părinților.
Art. 184. — Consiliul reprezentativ al
părinților are următoarele atribuții:
a) propune unităților de învățământ discipline
și domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia școlii, inclusiv
din oferta națională;
b) sprijină parteneriatele educaționale între
unitățile de învățământ și instituțiile/organizațiile cu rol educativ din
comunitatea locală;
c) susține unitățile de învățământ în derularea
programelor de prevenire și de combatere a absenteismului și a violenței în
mediul școlar;
d) promovează imaginea unității de învățământ
în comunitatea locală;
e) se ocupă de conservarea, promovarea și
cunoașterea tradițiilor culturale specifice minorităților în plan local, de
dezvoltarea multiculturalității și a dialogului cultural;
f) susține unitatea de învățământ în organizarea
și desfășurarea tuturor activităților;
g) susține conducerea unității de învățământ
în organizarea și în desfășurarea consultațiilor cu părinții, tutorii sau
susținătorii legali, pe teme educaționale;
h) colaborează cu instituțiile publice de
asistență socială/educațională specializată, direcția generală de asistență
socială și protecția copilului, cu organele de autoritate tutelară sau cu
organizațiile nonguvernamentale cu atribuții în acest sens, în vederea
soluționării situației elevilor care au nevoie de ocrotire;
i) susține unitatea de învățământ în
activitatea de consiliere și orientare socioprofesională sau de integrare
socială a absolvenților;
j) propune măsuri pentru școlarizarea
elevilor din învățământul obligatoriu și încadrarea în muncă a absolvenților;
k) se implică direct în derularea
activităților din cadrul parteneriatelor ce se derulează în unitatea de
învățământ, la solicitarea cadrelor didactice;
l) sprijină conducerea unității de învățământ
în asigurarea sănătății și securității elevilor;
m) are inițiative și se implică în îmbunătățirea
calității vieții, în buna desfășurare a activității în internate și în cantine;
n) susține conducerea unității de învățământ
în organizarea și desfășurarea programului „Școala după școală”.
Art. 185. — (1) Consiliul reprezentativ al
părinților din unitatea de învățământ poate face demersuri privind atragerea de
resurse financiare, care vor fi gestionate de către școală constând în
contribuții, donații, sponsorizări etc., din partea unor persoane fizice sau
juridice din țară și din străinătate, care vor fi utilizate pentru:
a) modernizarea și întreținerea patrimoniului
unității de învățământ, a bazei materiale și sportive;
b) acordarea de premii și de burse elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor activități
extrașcolare;
d) acordarea de sprijin financiar sau material
copiilor care provin din familii cu situație materială precară;
e) alte activități care privesc bunul mers al
unității de învățământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinților
pe care îi reprezintă.
(2) Organizația de părinți colaborează cu
structurile asociative ale părinților la nivel local, județean, regional și
național.
CAPITOLUL VI
Contractul
educațional
Art. 186. — (1) Unitățile de învățământ încheie
cu părinții, tutorii sau susținătorii legali, în momentul înscrierii antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor,
în registrul unic matricol, un contract educațional în care sunt înscrise
drepturile și obligațiile reciproce ale părților.
(2) Modelul contractului educațional este
prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Acesta
este particularizat la nivelul fiecărei unități de învățământ prin decizia
consiliului de administrație, după consultarea Consiliului de părinți al
unității de învățământ.
Art. 187. — (1) Contractul educațional este
valabil pe toată perioada de școlarizare în cadrul unității de învățământ.
(2) Eventualele modificări ale unor prevederi
din contractul educațional se pot realiza printr-un act adițional acceptat de
ambele părți și care se atașează contractului educațional.
Art. 188. — (1) Contractul educațional va
cuprinde în mod obligatoriu: datele de identificare ale părților semnatare —
respectiv unitatea de învățământ, beneficiarul primar al educației, părintele,
tutorele sau susținătorul legal, scopul pentru care se încheie contractul
educațional, drepturile părților, obligațiile părților, durata valabilității contractului,
alte clauze.
(2) Contractul educațional se încheie în două
exemplare originale, unul pentru părinte, tutore sau susținător legal, altul
pentru unitatea de învățământ și își produce efectele de la data semnării.
(3) Consiliul de administrație monitorizează
modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul educațional.
(4) Comitetul de părinți al clasei urmărește
modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul educațional de
către fiecare părinte, tutore sau susținător legal și adoptă măsurile care se
impun în cazul încălcării prevederilor cuprinse în acest document.
(5) Candidații admiși în unitățile de
învățământ din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională
încheie cu Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne,
Ministerul Justiției și alte instituții cu atribuții în domeniile apărării,
informațiilor, ordinii publice și securității contracte educaționale prin care
sunt stabilite obligațiile părților contractante, conform instrucțiunilor
specifice.
Intregul regulament al invatamantului il puteti gasi aici in format pdf:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu