LA POPOARELE PĂGÂNE
Inca din cele mai vechi timpuri,
oamenii au respectat o divinitate sau mai multe divinitati carora le-au
inchinat un cult aparte. Toate lucrurile folosite in cultul zeilor erau
considerate sfinte, sacre. Se hotarau anumite interdictii numite TABU-uri. Încălcarea
unui tabu atragea sancțiuni: directe, adică firești, sau indirecte, adică
sociale. Primele puteau să apară spontan, divinitatea pedepsind ocult
nerespectarea interdicției, ca printr-o lege acționând de la sine, celelalte
depinzând de intervenția zeului, a unui spirit sau chiar a șamanului ori
preotului, întrucât o încălcare de tabu deschidea calea primejdiilor,
culpabilul devenind el însuși sursă de pericole, e tabuat el însuși. La multe
populații, violarea unui tabu, chiar involuntară, era pedepsită uneori chiar cu
moartea.
ÎN VECHIUL TESTAMENT
Evreii au inchinat un cult aparte lui
Yahweh. Dumnezeu S-a revelat pe Sine unor oameni cu viata sfanta: proorocii.
Acestia transmiteau voia lui Dumnezeu si in functie de caz, conduceau poporul. O
perioada buna de timp, evreii au fost condusi de Insusi Dumnezeu care
transmitea voia Sa prin prooroci si judecatori.
Dumnezeu Însuși stabilește modul de
organizare a cultului divin (obiecte sacre Iesire cap. 25-27, slujbe,
sarbatori, vesminte preotesti – Iesire cap.28, etc). Aceste lucruri sunt
revelate de Dumnezeu proorocului Moise pe muntele Sinai si se gasesc in cartea Iesirea. Moise va scrie intreaga lege a
Vechiului Testament, care ii va si purta numele de Legea Mozaica. Prin acest
proroc, Dumnezeu da indicatiile necesare pentru construirea Cortului Adunarii
(Iesire cap 26-27). Mai tarziu, prin Imparatul si Prorocul Solomon, Dumnezeu va
da indicatiile necesare pentru construirea unui templu maret.
În VECHIUL TESTAMENT, poporul evreu
respecta cu sfinţenie chivotul Legii. Acest chivot era faurit din lemn de chiparos iar pe capac erau reprezentati doi heruvimi ca iesind din chivot. In acest chivot sacru se pastrau: tablele legii, toiagul lui Aaron si mana cu care Dumnezeu hranise poporul in pustie. Nimeni nu avea voie sa se atinga de el. Cel ce indraznea putea sa moara pe loc. Chivotul era luat de multe ori in lupte. Prezenta chivotului in timpul luptei era prezenta lui Dumnezeu care aducea biruinta.
ÎN NOUL TESTAMENT
Dumnezeu se descoperă oamenilor în
cel mai desăvârșit mod posibil, prin venirea Fiului lui Dumnezeu în lume. Mântuitorul
Iisus Hristos a ales 12 apostoli, pe
care i-a întărit şi i-a învestit cu putere divină. Aceştia au ales la rândul
lor episcopi, preoţi şi diaconi, cărora le-au transmis puterea divină.
În biserică, cele mai importante
dintre obiecte sunt cele legate de Sfânta Euharistie: sfântul disc, sfântul
potir, sfântul antimis, sfântul chivot, steluţa, copia, linguriţa; alături de
acestea, se mai folosesc: Sfânta Evanghelie, Sfânta cruce, cădelniţa,
miruitorul, cununiile.
Tot ceea ce este consacrat Domnului
devine sfinţit şi sfânt.
SPATIUL LITURGIC
Creştinii au ridicat locaşuri de
închinăciune, de întâlnire şi comuniune cu El, care însă nu-L circumscriu, ci îi ajută să Îl simtă
aproape.
Altarul este spaţiul sfânt în care se
află sfânta masă (sfântul mormânt) şi scaunul arhieresc (prezenţa lui Hristos);
acestea conferă atmosfera sacră şi dau sentimentul prezenţei lui Dumnezeu în
mijlocul poporului Său.
EVLAVIA CREȘTINULUI
Evlavia este buna raportare a
crestinului la cele sfinte, la oameni si la lume, dar si acea stare sufleteasca
de permanenta constientizare a prezentei in fata lui Dumnezeu. Un om evlavios
este un om ce isi masoara faptele, cuvintele si gandurile, spre a placea lui
Dumnezeu intru toate.
Sfantul Pavel ne indeamna spre a
dobandi si pastra evlavia cea buna.
"Fereste-te de basmele lumesti
si babesti. Cauta sa fii evlavios. Caci deprinderea trupeasca este de putin
folos, pe cand evlavia este folositoare in orice privinta, intrucat ea are
fagaduinta vietii de acum si a celei viitoare" (I Timotei 4, 7-8).
Sfantul Vasile cel Mare spune ca omul
credincios se cunoaste dupa vorba, dupa imbracaminte, dupa mers.
Din pacate, sensul cuvantului
"evlavie" a ajuns sa se confunde cu tot soiul de practici babesti si
superstitii locale.
Omul a ajuns din ce in ce mai
nepasator fata de cele sfinte, fata de viata vesnica si de responsabilitatea pe
care acesta o are in lume, prin insasi prezenta lui in aceasta. Toate aceste
caderi se datoreaza insa neintelegerii corecte a lumii, a existentei si a
vietii sale.
Evlavia trebuie sa se vada pana in
cele mai mici detalii ale vietii de zi cu zi. Oare cine ar putea fi evlavios
numai fata de cele mai mari, iar fata de cele mai mici sa se arate nepasator ?!
Despre evlavie – dialog cu Sfantul Paisie Aghioritul
Fisa de lectura
– Parinte, ce este evlavia?
– Evlavia este frica lui Dumnezeu,
sfiala, sensibilitatea duhovniceasca. Evlaviosul se sfieste in toate, dar
aceasta sfiala picura miere in inima sa. Felul sau de vietuire el nu il socoate
martiric, ci il multumeste. Miscarile lui sunt fine, atente. Simte puternic
prezenta lui Dumnezeu, a ingerilor si a Sfintilor. Simte alaturi de el pe
ingerul lui pazitor cum il supravegheaza. Are mereu in mintea sa faptul ca
trupul lui este biserica a Duhului Sfant si traieste simplu, in curatie si
sfintenie. Pretutindeni se comporta cu atentie si grija si simte vii toate cele
sfinte. Ia aminte, de pilda, sa nu fie in spatele lui icoane. Nu pune
Evanghelia sau o carte duhovniceasca etc. acolo unde sta, pe canapea sau pe
scaun. Daca vede o icoana inima ii tresare, iar ochii i se umplu de lacrimi.
Chiar si numai numele lui Hristos de il vede scris undeva, il saruta cu evlavie
si i se indulceste sufletul sau. Si chiar de va vedea aruncata pe jos o
bucatica de ziar pe care sa scrie, de pilda, numele lui Hristos sau “Sfanta
Biserica a Sfintei Treimi”, se pleaca, o ia, o saruta cu evlavie si se mahneste
pentru faptul ca a fost aruncata pe jos.
– Parinte, altceva este respectul si altceva evlavia?
– Respectul este parfumul, iar
evlavia este tamaia. Pentru mine evlavia este cea mai mare virtute, pentru ca
cel evlavios atrage harul lui Dumnezeu, se face primitor al harului si,
fireste, harul lui Dumnezeu ramane cu el. Dupa aceea harul dumnezeiesc il
tradeaza si toti il au la evlavie, il simpatizeaza, pe cand de cel obraznic se
scarbesc si mici si mari.
– Parinte, cum sa dobandesc evlavie?
– Sfintii Parinti spun ca, pentru a
dobandi evlavie, trebuie sa traiesti sau sa ai legaturi cu oameni care au
evlavie si sa iei aminte cum se comporta ei. Sfantul Paisie cel Mare, cand a
fost intrebat de cineva: “Cum pot dobandi frica lui Dumnezeu?“, i-a raspuns:
“Sa te insotesti cu oameni care Il iubesc pe Dumnezeu si au frica lui Dumnezeu,
ca sa dobandesti si tu frica dumnezeiasca“. Aceasta, desigur, nu inseamna ca
vei face la exterior tot ce vezi ca fac aceia, fara sa simti launtric, pentru
ca aceasta nu este evlavie adevarata, ci una mincinoasa. Minciuna este
respingatoare. Evlavia este har de la Dumnezeu inauntrul omului. Orice face cel
evlavios o face pentru ca asa simte inauntrul lui. Desigur, inauntrul nostru
exista evlavia fireasca, dar daca omul nu o cultiva, aghiuta il arunca, prin
uitare, in nesimtire si neevlavie. Insa prin comportamentul celui evlavios se
desteapta iarasi evlavia inauntrul lui.
– Parinte, ce anume ajuta ca cineva sa se miste cu evlavie inauntrul
bisericii?
– Atunci cand pornesti spre biserica,
sa-ti spui in mintea ta: “Unde merg? Acum intru in Casa lui Dumnezeu. Ce fac?
Ma inchin la icoane, lui Dumnezeu“. De la chilia sau de la ascultarea ta mergi
in biserica. Din biserica sa mergi in cer, si mai departe chiar, la Dumnezeu.
Schita lectiei
·
Inca
din cele mai vechi timpuri, oamenii au respectat una sau mai multe divinitati
carora le-au inchinat un cult aparte.
·
Toate
lucrurile folosite in cultul zeilor erau considerate sfinte, sacre.
·
Poporul
israelit a fost singurul popor care a mentinut legatura cu adevaratul Dumnezeu,
care le si da prin Moise legea Vechiului Testament (legea mozaica).
·
Evreii
respectau cu strictete aducerea jertfelor si chivotul legii
·
Dumnezeu
se reveleaza oamenilor intr-un mod desavarsit prin venirea in lume a Fiului lui
Dumnezeu.
·
Se
instaoreaza o noua lege, a iubirii, a Noului Testament.
·
Comuniunea
crestinilor cu Hristos se face prin Sfantul Duh.
·
Crestinii
cinstesc cu evlavie tot ce este legat de cultul divin (slujbe, vesminte
sfintite, obiecte consacrate cultului).
·
Sf.
Paisie Aghioritul: „Evlavia este frica lui Dumnezeu, sfiala, sensibilitatea
duhovniceasca… Respectul este parfumul, iar evlavia este tamaia.”
Mai jos gasiti tot materialul prezentat pana acum in format word si pdf:
Extras din Manualul de clasa a 10 a Corint:
CORINT 10 Respectul fata de cele sfinte
CORINT 10 Respectul fata de cele sfinte
2 comentarii:
Mi-a placut materialul. Felicitari!
Frumos
Trimiteți un comentariu