Cinstirea
pe care Biserica Ortodoxa o da Maicii Domnului se numeste supravenerare (din grecescul “hiperdulia") si este superioara
cinstirii sfintilor, numita venerare
(“dulia”) deosebindu-se fundamental de inchinarea inaintea lui Dumnezeu care am
vazut ca se numeste adorare. O veche
rugaciune inchinata Maicii Domnului spune asa: “Cee ace esti mai cinstita decat
heruvimii, si mai slavita fara de asemanare decat serafimii. Care fara
stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pe tine cea cu adevarat Nascatoare
de Dumnezeu te marim!”
Iata
ca marturisim ca Maica Domnului este mai presus decat heruvimii si serafimii.
Si pe drept cuvant ea mai este numita si Imparateasa
Cerurilor!
Temeiuri biblice
ale cinstirii Maicii Domnului
Inca
de la caderea in pacat a primilor oameni a fost proorocita o femeie care va
mijloci pentru mantuirea lumii: “Dusmanie voi pune intre tine (diavolul
prefacut in sarpe) si femeie, intre samanta ta si samanta ei; aceasta iti va
zdrobi capul, iar tu ii vei intepa calcaiul” (Facere 3, 15).
Precum
păcaul a venit prin Eva, mântuirea avea să răsară din Eva cea nouă, Fecioara
Maria. La rândul său, profetul Isaia profeţeşte că Mântuitorul lumii se va
naşte din Fecioară: „Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor
chema numele lui Emanuel” (Isaia 7, 14).
Însuşi
numele, Maria, în limba ebraică vine de la cuvântul Miriam şi se traduce ca
doamnă, cea plăcută, alteţă, împărăteasă; ea a fost într-adevăr o femeie
aleasă, distinsă, precum a văzut-o profetic şi proorocul David, „aleasa
Domnului” şi „regina” care stă de’a dreapta îmbrăcată în haină aurită.
Maica Domnului a
fost cinstita de:
Îngerul Gavriil: “ Bucură-te, ceea ce eşti plină
de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei! ”(Lc. 1, 28)
Elisabeta, mama
Sfântului Ioan Botezatorul:
“ Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.
”(Lc. 1, 42)
Oameni simpli din
mulţime,
ascultând pe Hristos şi văzând minunile Sale rostesc: “ Fericit este pântecele
care Te-a purtat şi pieptul la care ai supt! ” (Lc. 11, 27).
Însăşi Sfânta
Fecioară
prevesteşte situaţia ei excepţională între celelalte femei şi veneraţia
universală de care urma să se bucure: “Măreşte, suflete al meu, pe Domnul … că
a căutat spre smerenia roabei Sale, că, iată, de acum mă vor ferici toate
neamurile. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic şi sfânt ( este ) numele Lui
…” ( Lc. 1, 46-49).
Fiul Său, Hristos
Mântuitorul:
prin ascultarea şi supunerea faţă de Fecioara Maria (In. 2, 3-10 – minunea din
Cana Galileii); iar când era pe cruce, a dat-o în grija ucenicului Său iubit,
Ioan (In. 19, 26-27).
Dar
haideti sa urmam firul vietii Maicii
Domnului pentru a intelege mai bine de ce este ea atat de iubita si de
preacinstita de neamul crestinesc!
Parintii
Maicii Domnului Ioachim si Ana, erau oameni batrani care nu puteau avea copii.
In vremea aceea, familiile fara copii erau considerate blestemate de Dumnezeu.
Nu era insa cazul lui Ioachim si Ana care erau niste oameni foarte credinciosi.
Ei au cerut lui Dumnezeu un copil chiar si la batranete si au fagaduit ca il
vor inchina lui Dumnezeu la templul din Ierusalim. Dumnezeu le-a implinit
fagaduinta. La varsta de 3 ani, Ioachim si Ana isi aduc prunca la Templul din
Ierusalim. Intre Nazaret si Ierusalim, unde era templul, sunt aproape 100 Km.
Stim din traditie ca acest drum a fost parcurs in mai multe zile de un alai
numeros, format din rude, din cunoscuti, care se duceau conform traditiei existente
atunci, sa inchine acest copil lui Dumnezeu.
Tot
din Traditia Bisericii stim ca i s-a rezervat un loc special, de rugaciune, in
aceasta perioada, de la 3 la 15 ani, fiindca Maica Domnului a ramas 12 ani in
templu, si i s-a dat voie, ca o exceptie, sub harul dumnezeiesc, sa stea in
Sfanta Sfintelor, locul cel mai sfant din Templul dn Ierusalim.
Aici
in Sfanta Sfintelor in mod normal nu avea voie sa intre nicio femeie, nici
preotii nu aveau voie sa intre, ci doar arhiereul avea voie sa intre o singura
data pe an cand aducea jertfa pentru pacatele poporului pe sfantul jertfelnic. De
fapt, Sfanta Sfintelor o preinchipuia chiar pe Maica Domnului care avea sa
poarte intru sine pe Mielul lui Dumnezeu – fiul ei care avea sa se jertfeasca
pentru iertarea pacatelor oamenilor din toate timpurile si din toate locurile. Stim
ca proorocul Zaharia (tatal Sfantului Ioan Botezatorul) si altii de la templu,
inspirati de Duhul Sfant, simteau ca este lucrare dumnezeiasca.
A
trebuit sa treaca atatea mii de ani de la caderea in pacat a oamenilor pentru a
se gasi o fata curata sufleteste fara nici un pacat. Rugaciunea ei a devenit
atat de puternica incat spunea Sfantul Grigorie Palama ca: “in
inima sa a pus suisuri atat de inalte, incat a ajuns la Cer, prin rugaciune, si
L-a atras pe Stapanul Cerului”. Maica Domnului a avut doar pacatul stramosesc
de care a fost curatita prin Pogorarea Sfantului Duh peste ea la Buna Vestire. Cunoasteti
episodul in care arhanghelul bunelor vestiri, Sfantul Gavriil vine la prunca
Maria, o fata de varsta voastra (14-15 ani) si ii vesteste ca este aleasa sa nasca
pe Fiul lui Dumnezeu:
26. Iar în a şasea lună a fost trimis îngerul
Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret,
27. Către o fecioară logodită cu un bărbat
care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria.
28. Şi intrând îngerul la ea, a zis:
Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti
tu între femei.
29. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de
cuvântul lui şi cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?
30. Şi îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie,
căci ai aflat har la Dumnezeu.
31. Şi iată
vei lua în pântece şi vei naşte fiu şi vei chema numele lui Iisus.
32. Acesta
va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da
Lui tronul lui David, părintele Său.
33. Şi va împărăţi peste casa lui Iacov în
veci şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit.
34. Şi a zis Maria către înger: Cum va fi
aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?
35. Şi răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi
puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte
din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.
36. Şi iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit
şi ea fiu la bătrâneţea ei şi aceasta este a şasea lună pentru ea, cea numită
stearpă.
37. Că la Dumnezeu nimic nu este cu
neputinţă.
38. Şi a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie
mie după cuvântul tău! Şi îngerul a plecat de la ea.
39. Şi în acele zile, sculându-se Maria, s-a
dus în grabă în ţinutul muntos, într-o cetate a seminţiei lui Iuda.
40. Şi a intrat în casa lui Zaharia şi a
salutat pe Elisabeta.
41. Iar când a auzit Elisabeta salutarea
Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei şi Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt,
42. Şi cu glas mare a strigat şi a zis:
Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.
43. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la
mine Maica Domnului meu?
44. Că iată, cum veni la urechile mele glasul
salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pântecele meu.
45. Şi fericită este aceea care a crezut că
se vor împlini cele spuse ei de la Domnul.
46. Şi a zis Maria: Măreşte sufletul meu pe
Domnul.
47. Şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu,
Mântuitorul meu,
48. Că a căutat spre smerenia roabei Sale.
Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile.
49. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic şi
sfânt este numele Lui.
50. Şi mila Lui în neam şi în neam spre cei
ce se tem de El.
51. Făcut-a tărie cu braţul Său, risipit-a pe
cei mândri în cugetul inimii lor.
52. Coborât-a pe cei puternici de pe tronuri
şi a înălţat pe cei smeriţi,
53. Pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăţi şi
pe cei bogaţi i-a scos afară deşerţi.
54. A sprijinit pe Israel, slujitorul Său, ca
să-Şi aducă aminte de mila Sa,
55. Precum a grăit către părinţii noştri, lui
Avraam şi seminţiei lui, în veac.
56. Şi a rămas Maria împreună cu ea ca la
trei luni; şi s-a înapoiat la casa sa.
(Fisa de
lectura din Luca capitolul 1)
Nasterea
lui Iisus din Fecioara Maria s-a savarsit pe cale supranaturala. Asa cum Iisus
dupa Invierea Sa a intrat la ucenicii Sai prin usile incuiate, la fel si la
nasterea Sa din Fecioara Maria a iesit din ea nestricandu-I fecioria. De aceea,
noi o numim “Pururea Fecioara”. Ea a
fost logodita cu dreptul Iosif, un batran in varsta de 80 de ani care a avut
familie si copii. Logodirea ei a fost facuta mai mult de ochii lumii deoarece
in vremea aceea, femeile desfranate erau ucise cu pietre chiar daca erau insarcinate.
Stim, din Sfanta Evanghelie ca dreptul Iosif a vrut sa o paraseasca in ascuns
cand a vazut ca e insarcinata. A crezut ca fata s-a incurcat cu cineva.
Arhanghelul Gavriil il linisteste vestindu-I ca zamislirea este de la Dumnezeu.
Unele persoane rau voitoare spun despre
Maica Domnului ca ar fi fost casatorita si ar fi avut mai multi copii. Insa ei
talcuiesc gresit unele aspecte. Iosif a mai fost casatorit si a avut familie si
copii. Maica Domnului nu a mai nascut alti copii. Limba ebraica este o limba
saracacioasa in cuvinte. De aceea, acelasi cuvant cu accente diferite poate
insemna altceva. Astfel cuvantul „fratii Domnului” nu se refera la frati
trupesti ci la verisorii Mantuitorului: Iacob, Iosi, Simon si Iuda. Dupa un
studiu atent, Pr. Prof. V. Gheorghiu, traducand cuvantul "frate"
ajunge la concluzia ca notiunea include pe toti cei ce erau de varsta apropiata
si apartineau aceleiasi familii, asadar si cumnatii (femei ori barbati) si tot
asa si verii primari si secundari. Cu alte cuvinte toate persoanele de varsta
apropiata, care apartineau unei familii (rude de sange sau prin cuscrie) pana
la gradul al VI-lea de rudenie, se considerau "frati" in limbajul
evreilor. Cuvantul "frate" in inteles obisnuit, insemnand de fapt
ruda.
Biserica i-a închinat 4 SĂRBĂTORI MARI:
a. Naşterea Maicii Domnului – 8 septembrie
b. Intrarea în biserică a Maicii Domnului – 21 noiembrie
c. Buna Vestire – 25 martie
d. Adormirea Maicii Domnului – 15 august
·Deasemenea în calendarul nostru mai apar
şi SĂRBĂTORI MICI închinate
Maicii Domnului:
a. Acoperământul Maicii Domnului - 1
octombrie;
b. Zămislirea Sfintei Fecioare – 9
decembrie;
c. Soborul Maicii Domnului – 26 decembrie;
d. Izvorul Tămăduirii;
e. Punerea în raclă a veşmântului
Născătoarei de Dumnezeu – 2 iulie .
· MODALITĂŢI DE
CINSTIRE A MAICII DOMNULUI:
a. Sărbători în cinstea Maicii Domnului;
b. Imne, stihuri , stihuri sau axioane ;
c. Rugăciuni de mulţumire şi de cerere (în
timpul Sfintei Liturghii, a cultului public şi particular);
d. Nu există slujbă bisericească în care să
nu existe rugăciuni sau cântări în cinstea Maicii Domnului .
e. Slujbe speciale în cinstea şi spre lauda
sa (“Acatistul Bunei Vestiri”,“ Acatistul Maicii Domnului ”, “
Acatistul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului”, “Paraclisul Maicii
Domnului”);
f. Postul Sfintei Marii (1-14 august);
Textul de mai sus il gasiti aici
Textul de mai sus il gasiti aici
Mai jos gasiti cateva extrase sub forma de imagini din manualul de Dogmatica pentru Seminariile Teologice:
Surse:
Surse:
2. http://relicnis.blogspot.ro/2011/10/clasa-ix-preacinstirea-maicii-domnului.html
3. http://www.crestinortodox.ro/religie/fratii-domnului-lumina-exegezei-ortodoxe-69454.html
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu