În iconografia bizantină,
culoarea, care nu este doar un element decorativ, joacă un rol foarte
important. Dacă arta - aşa cum afirma M. Quenot - poate prelua ştafeta
cuvintelor când acestea se împiedică în faţa inexprimabilului, atunci e de la
sine înţeles că-n domeniul picturii culorile au rolul esenţial. Prin asocierea
lor, icoanele ajung să traducă, dincolo de realitatea obiectului, un mesaj
profund, spiritual, perceput prin inconştient.
Deşi adesea decurge din tradiţie,
alegerea culorii în realizarea icoanelor se supune în mare măsură semnificaţiei
simbolice, de unde unii au înţeles o constrângere pentru artist, care nu va putea
să dea frâu liber propriei sale fantezii. Se cunoaşte utilitatea „canoanelor“
în realizarea unei icoane, însă prin acestea nu se înţelege că iconarul este
îngrădit. Şi adesea, în istoria picturii bizantine, s-a putut vedea cum
culoarea lua naştere în contextul lucrării. Dacă pentru fizicieni, culoarea
este doar o radiaţie cu o anumită lungime de undă, pentru iconari culoarea este
un limbaj, şi încă unul extrem de variat cu înţeles spiritual în faţa căruia,
uneori, cuvintele rămân sărace.
Ce culori se folosesc în icoane
Trei vopsele - albastrul,
galbenul şi roşul - amestecate, pot da milioane de tonuri care au fiecare în
parte caracteristici diferite, precum luminozitatea şi saturaţia. Printre cele
mai utilizate culori în realizarea icoanelor sunt: albul (care nu este cu
adevărat o culoare, ci corespunde totuşi sumei tuturor culorilor, dacă sunt
culori-lumină), albastrul, roşul şi purpuriul, verdele, galbenul şi auriul sau
negrul.
Ce „spun“ culorile
Johannes Itten spunea că
„secretul cel mai adânc şi cel mai esenţial al acţiunii culorilor rămâne
nevăzut chiar şi pentru ochi şi că nu poate fi contemplat decât prin inimă.
Esenţialul scapă formulelor“.
Pornind de la studii de caz,
semnificaţiile culorilor utilizate în realizarea icoanelor sunt numeroase.
Eugen Trubeţkoi scria pe la 1916 că „paleta“ semnificaţiilor culorilor icoanei
„este tot atât de infinită ca şi câmpul natural al culorilor care pot fi văzute
pe cer“. Aflat în strânsă legătură cu celelalte simţuri, ochiul percepe tonuri
calde sau reci, culori aspre sau catifelate, uscate sau delicate, sau fade,
fiecare cu simbolistică proprie.
Albul se asociază cu lumea
dumnezeiască, curățenia, nevinovăția și uneori cu ceea ce Biserica numește
lumina necreată, arătată de Mântuitorul la schimbarea la față lui Petru, Iacov
si Ioan. În primele secole, botezul
se numea „luminare“. Noul botezat îmbrăca veşminte albe, ca semn al naşterii la
o viaţă adevărată. Albul a devenit prin Creştinism culoarea Revelaţiei, a Harului, a Teofaniei. Albe sunt veşmintele
Domnului nostru Iisus Hristos în icoana Învierii. De asemenea, albe sunt
veşmintele lui Lazăr în icoana învierii sale de către Mântuitorul. Albul se
foloseşte în icoane plecând şi de la cuvântele Sfântului Evanghelist Ioan:
„păcatele voastre se vor face albe ca zăpada“.
Albastrul, culoarea cerească prin exelenţă simbolizează în icoane smerenia tăcută. Albastrul abundă în
iconografie, fiind des utilizat pentru mantia Pantocratorului, pentru
veşmintele Sfintei Fecioare şi ale Sfinţilor Apostoli. Un exemplu interesant în
acest sens este şi albastrul folosit de Rubliov în icoana Sfintei Treimi.
Roșul este una dintre cele mai folosite culori în icoane. Această
culoare a căldurii, pasiunii, iubirii, a jertfei, frumuseții (în slavonă
cuvântul care redă frumosul și roșul este același), viața și energia de
viață-dătătoare, și din acest motiv roșul a devenit și un simbol al Învierii, al
victoriei vieții asupra morții. Dar în același timp este și culoarea sângelui și a chinurilor și culoarea Jertfei Mântuitorului. El poartă o purpură, care semnifică
sângele Lui vărsat pentru noi toți. Este de asemenea folosit în îmbrăcămintea
martirilor, al căror sânge hrănește Biserica, la mantia Sfântului Arhanghel
Mihail şi a serafimilor. Roşul poate să însemne deopotrivă egoism, ură, orgoliu luciferic şi, prin extensiune, focul iadului. Uneori icoanele au un
fundal roșu, ca simbol al sărbătoririi vieții veșnice.
Purpura este culoarea imparateasca fiind rezervată celor mai înalte
demnităţi, la bizantini aceasta fiind culoarea celei mai înalte demnităţi. Cu
excepţia ceremoniilor religioase, când apărea în veşmânt alb, împăratul purta
veşminte de purpură. Citim de asemenea în Scriptură pasajul în care Daniel
primește haină de purpură drept răsplată, iar în pilda bogatului nemilostiv și
a săracului Lazăr, bogatul era îmbrăcat tot în purpură.
Deşi există un puternic contrast
din punct de vedere spiritual între roşu şi albastru, aceste culori creează o
armonie deplină. Putem vedea aceasta atunci când Maica Domnului este
reprezentată având un veşmânt roşu
(omenesc) peste mantia de culoare albastră
(simbol al naturii divine, pentru că a purtat în ea pe Fiul lui Dumnezeu).
Verdele semnifică vegetația
pământului, fertilitatea în sens general, tinerețea, nădejdea prospețimea și
regenerarea spirituala. Este adesea folosit în îmbrăcămintea martirilor.
Vechii iconografi au pictat pământul verde pentru a arăta de unde începe viața
– precum în scenele Buneivestiri sau ale Nașterii Domnului. Este în mod frecvent culoarea profeţilor şi a Evanghelistului
Ioan, vestitorii Duhului Sfânt.
La creştini, galbenul şi aurul
simbolizează viaţa cea veşnică şi
credinţa, dar înainte de toate, Îl simbolizează pe Hristos Însuşi: Soarele, Lumina, Răsăritul, „Lumina oamenilor“,
aşa cum spunea Sfântul Evanghelist Ioan. Ca şi în cazul roşului, şi aurul prezintă
o ambivalenţă: aurul-culoare, simbol al soarelui, se deosebeşte de
aurul-monedă, simbol al corupţiei.
Auriul simbolizează lumina
dumnezeiască. Cuvântul evreiesc aour, care înseamnă lumină, este similar
cuvântului latin aurum, care înseamnă aur, și care în India este considerat un
mineral al luminii. grecii spuneau că dacă cineva excela în oratorie, el avea o
gură de aur. (Sf. Ioan Gură de Aur). Dacă aurul simbolizează lumina, putem
vedea consecințele acestui fapt în modul în care auriul este folosit în
iconografie, în fundal, sau aplicat obiectelor ori persoanelor. Aurul nu este o
culoare întâlnită în natură, astfel încât fondul aurit al icoanei creează un
spaţiu unde trupurile nu mai trebuie să se conformeze elementelor din peisaj
sau de arhitectură, astfel că, eliberate de ceea ce este pământesc, ele sunt
spiritualizate.
Cafeniul/maroul, culoare a solului, a gliei, rezultă din combinaţia
roşului cu albastru, verde şi negru. Icoanele sunt pline de nuanţe de cafeniu -
ocruri - simbol al smereniei, al sărăciei
materiale. Este culoarea mantiei călugărilor care devin „pământul cel bun
al lui Dumnezeu“.
Ca şi albul, negrul înseamnă absenţa luminii
sau suma tuturor culorilor. Biblia vede în culoarea neagră noaptea
originilor care precede creaţia. Folosit în icoane, negrul veşmintelor
călugărilor şi preoţilor simbolizează renunţarea
la deşertăciunea lumii, condiţie a vederii luminii dumnezeieşti. De
asemenea o ambivalenţă: fiindcă viaţa se stinge fără lumină, pe icoanele
judecăţii din urmă, cei osândiţi sunt zugrăviţi în negru. Diavolii, la rândul
lor, sun zugrăviţi în negru. Peştera din icoana Naşterii este neagră, la fel
este şi mormântul lui Lazăr, peştera de sub cruce şi iadul din icoana Învierii.
Portocaliul e semnalul lucrării
Duhului Sfânt într-o formă inteligibilă parțial pentru simțuri.
Rozul e trecerea de la moarte
la viață, de la virtual la actual, este bucuria învierii însămânțate în
natura umană denaturata de păcat, bucurie din care se împărtășește întreg
cosmosul, așa cum toată zidirea văzută a suferit avarii ontologice uriașe după
căderea umanității din har.
Schita tablei
Alb - lumea dumnezeiască, curățenia, nevinovăția
Albastru - smerenia tăcută
Rosu - culoare a căldurii, pasiunii, iubirii, a jertfei, frumuseții
Purpura – culoare imparateasca
Verdele - vegetația pământului, fertilitatea în sens general,
tinerețea, nădejdea, prospețimea și regenerarea spirituala
Auriul - lumina dumnezeiască, viaţa cea veşnică şi credinţa
Maroul - smerenia, al sărăcia materiala
Negrul - renunţarea la deşertăciunea lumii, absenta luminii
Portocaliul - semnalul lucrării Duhului Sfânt
Rozul - trecerea de la moarte la viață, de la virtual la actual, bucuria
învierii
Surse:
http://ziarullumina.ro/limbajul-icoanelor-63004.html
http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14948
https://calindragan.wordpress.com/2009/05/20/despre-culorile-icoanelor/
Tot materialul de mai sus il puteti descarca de aici:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu